נפגעים רבים אינם מודעים שהם זכאים לפיצוי כספי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אם הם נפגעו בזמן הנסיעה באוטובוס ציבורי.
אירועים שעשויים להיחשב כתאונת דרכים באוטובוס
תאונת דרכים באוטובוס אינה מחייבת התנגשות פיזית של האוטובוס בגורם כלשהו והיא יכולה להיחשב כתאונת דרכים גם במקרים פשוטים יותר, כגון:
- בלימה פתאומית של הנהג שגרמה לנפילה
- סיבוב חד של האוטובוס שגרם לנפילה
- החלקה במהלך ההליכה באוטובוס
- סגירת דלת האוטובוס במהלך הכניסה או היציאה על גופו של הנוסע
- חפץ שהועף על גופו של הנוסע
- נפילה בעת הכניסה או הירידה מהאוטובוס
- האצה פתאומית של הנהג שגרמה למעידה
- נפילה ממדרגות האוטובוס
מדובר ברשימה לא סגורה וישנן נסיבות רבות אחרות שעשויות לזכות בפיצוי כספי ככל שנוסע נפגע באוטובוס או מחוצה לו.
מה לעשות לאחר פציעה באוטובוס?
לאחר פציעה באוטובוס יש לפעול על פי הכללים הבאים:
- מומלץ לתעד ככל האפשר את נסיבות התאונה ואף לצלם ראיות מהאירוע – ואולם גם ללא ראיות אלה הוא עדיין עשוי להיות זכאי לפיצוי כספי. תיעוד וצילום האירוע עשוי לסייע במקרים מורכבים שבהם הנהג יכחיש את קיומו ובמקרים שבהם יבקש הנפגע להציג באופן אותנטי את הכאב והסבל שנגרמו לו
- יש לשמור את כרטיס הנסיעה כראיה שהנוסע אכן שהה באוטובוס בזמן האירוע
- יש לרשום את מספר הרישוי של האוטובוס ואת מספר הקו
- לרשום את מקום האירוע (למשל, בתחנה שמצויה ברחוב מסוים או בקרבתו של מקום לנפגע)
- יש לבקש מהנהג את שמו המלא ואת מספרו – וזוהי חובתו לספק לכם פרטים אלה
- יש להתפנות לטיפול רפואי (מומלץ לקרוא את המאמר "פנייה לרופא לאחר תאונה" באתרנו).
- מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לתאונות דרכים על מנת להפיק את המירב מניהול ההליך כנגד חברות הביטוח
תאונת דרכים באוטובוס כתאונת עבודה
תאונת דרכים באוטובוס עשויה להקים זכויות נוספות שלהן יהיה זכאי הנפגע, כגון ענף נפגעי עבודה בביטוח הלאומי (ככל שתאונת הדרכים תיחשב גם לתאונת עבודה).
הכרה במוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה עשויה להיות קריטית לאופן מימוש הזכויות כנגד חברת הביטוח.
למשל, במקרים בהם חברת הביטוח תגלה פרטים שקושרות את התאונה לעבודה – היא עלולה בנסיבות מסוימות לקזז מהנפגע כספים שהיו אמורים להשתלם לו מהמוסד לביטוח לאומי, למרות שהם כבר לא מגיעים לו עקב שיהוי בפעולותיו.
מומלץ להיוועץ עם עורך דין לביטוח לאומי על מנת לבחון עמו האם הנסיבות הספציפיות של התאונה מתאימות להגדרת "תאונת עבודה".
רכיב האשמה בתאונת דרכים באוטובוס
מרגע שתאונה מסוימת נכנסה להגדרת "תאונת דרכים" על פי חוק, ואין זה משנה אם מדובר בהתנגשות פיזית בגורם אחר או תאונה מכל סיבה אחרת – הרי ששאלת ה"אשמה בתאונה" מתייתרת לחלוטין והיא לא עולה כלל במהלך שלבי מימוש הזכויות.
השאלה היחידה שתישאל בתביעת נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים, בין אם על ידי חברת הביטוח ובין אם על ידי בית משפט – היא "מהו הנזק?". בתאונות שבהן לא נותרה נכות כלשהי לנפגע – הוא עדיין היה עשוי להיות זכאי לפיצוי עבור הכאב והסבל שהוא חווה כתוצאה מהתאונה.
כתבות שפורסמו על משרדנו בנושא ביטוח לאומי
מאמרים נוספים בנושא
מכוח פקודת רכב מנועי, כל נהג מחויב להיות מכוסה בפוליסת ביטוח חובה. ביטוח החובה נועד להבטיח שלא יוותרו נפגעי גוף כתוצאה מתאונות דרכים ללא כיסוי ביטוחי. נפגע גוף מרכב שלנהג בו לא היה כיסוי ביטוחי פוליסת ביטוח החובה מכסה את הנהג שברכב, את הנוסעים בו וכן את הולכי הרגל, רוכבי אופניים או כל אדם אחר […]
אחד התנאים לתבוע פיצויים מחברת ביטוח עבור נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים הוא קבלת אישור משטרתי לנפגעי תאונות דרכים. מדובר באישור פשוט מאוד להשגה. קבלת אישור משטרה לנהגים שנפגעו על נהגים ברכב מנועי מכל סוג שהוא המוכר בחוק, כגון מכונית, אופנוע, אוטובוס, משאית וכדומה שנפגעו בתאונת דרכים לפנות ליחידת אגף התנועה של משטרת ישראל […]
תאונת פגע וברח היא תאונת דרכים שבה הנהג הפוגע ברח מאזור התאונה מבלי לסייע לנפגע ומבלי לגלות את פרטיו. מדובר בתופעה כואבת ונפוצה לפיה מותירים אדם פצוע וכאוב, אפילו בסכנת חיים על מנת לנסות ולהימנע מאימת הדין. לנהג הפוגע שברח מזירת התאונה עלולות להיות השלכות קשות מאוד הן לעניין הדין הפלילי והן לעניין הדין האזרחי. […]
המחוקק הישראלי ביקש להנהיג מדיניות נדיבה כלפי נפגעי גוף בתאונות דרכים – באמצעות עיקרון שקרוי "פיצוי מהיר לכל נפגע". לצורך הגשמת אידיאל זה, פעל המחוקק במספר מישורים, כגון החלת ביטוח חובה לטובת נפגעי גוף מתאונות דרכים, נטרול מרכיב האשמה במקרים של תאונת דרכים ואולי הבולט שמהם הוא הקמת קרן קרנית. קרנית היא חברה מכוח חוק […]
הפרעת הסתגלות (באנגלית: Adjustment Disorder) היא הפרעה פסיכיאטרית כתוצאה מקושי להתמודד עם שינוי משמעותי שארע ללוקה בה. נכים רבים שעברו ממצב תקין למצב של חולי, סובלים מקושי נפשי רב להתמודד עם המציאות החדשה ובפעמים רבות אם ההפרעה מאובחנת, היא עשויה להקנות להם נכות רפואית במסגרת שקלול כלל הליקויים. הפרעת הסתגלות מאובחנת אצל פסיכיאטר באמצעות בדיקה […]
נהגי אופנוע נחשבים לסיכון רב עבור חברות הביטוח, ומסיבה זו אין כיום חברה שמסכימה לבטח אותם למעט התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה ("הפול"). הסיכון בביטוח נהגי אופנוע הוא בשני מישורים: סיכוי גבוה לאירוע תאונת דרכים, בין היתר עקב מבנה האופנוע, יציבותו ותרבות הנהיגה בו סיכוי גבוה לנזק גופני קשה, בין היתר עקב אמצעי […]
התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה ("הפול") בע"מ הוא תאגיד ביטוח שהוקם כמענה להתנגשות שבין פקודת רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל = 1970 לבין היעדר חובתם של תאגידי הביטוח לבטח כל נהג וכל סוג רכב מנועי. ביטוח חובה מול הזכות שלא לבטח על פי פקודת רכב מנועי, כל נהג מחויב לערוך פוליסת ביטוח ("ביטוח […]
סעיף 6ב לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע: "נקבעה על פי כל דין דרגת נכות לנפגע בשל הפגיעה שנגרמה לו באותה תאונת דרכים, לפני שמיעת הראיות בתביעה לפי חוק זה, תחייב קביעה זאת גם לצורך התביעה על פי חוק זה; ואולם בית המשפט יהיה רשאי להתיר לבעל דין בתביעה לפי חוק זה, להביא ראיות לסתור […]
הפרעת דחק פוסט טראומטית, קרויה גם הַלֶּמֶת או הפרעת דחק בתר־חבלתית (באנגלית: Post-Traumatic Stress Disorder או בקיצור PTSD) היא הפרעה פסיכיאטרית אשר נגרמת כתוצאה מאירוע שעלול לסכן את שלמות גופו של הנפגע. הסימפטומים של PTSD משתנים מאדם אדם, הן בסוגם והן בעוצמתם. PTSD בספר הליקויים הפרעת דחק פוסט טראומטית מקנה נכות נפשית ללוקים בה. סעיף […]
ניהול תביעה כנגד חברת ביטוח לאחר תאונת דרכים באופן אשר ימצה את זכויותיו של הנפגע באופן אופטימלי, הוא הליך שעלול להימשך זמן רב. חברות הביטוח מצידן, בעודן נהנות מאיתנות פיננסית כדרך שיגרה, אינן ממהרות לשלם לנפגע את מלוא נזקיו. מבחינתן, מרכיב הזמן הוא קריטי עבור הנפגע וכמעט חסר משמעות עבורן. לשם כך, נוצר מנגנון משפטי […]