התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה ("הפול") בע"מ הוא תאגיד ביטוח שהוקם כמענה להתנגשות שבין פקודת רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל = 1970 לבין היעדר חובתם של תאגידי הביטוח לבטח כל נהג וכל סוג רכב מנועי.
כדאי גם לקרוא את המאמר:
"מה לעשות לאחר תאונת דרכים?"
ביטוח חובה מול הזכות שלא לבטח
על פי פקודת רכב מנועי, כל נהג מחויב לערוך פוליסת ביטוח ("ביטוח חובה") כתנאי לנסוע ברכב.
לשם עריכת פוליסות ביטוח, על הנהג לפנות לחברת ביטוח על מנת לרכשה.
ואולם, חברות הביטוח הן חברות פרטיות אשר אינן מעוניינות (ובצדק) לספק שירות בכל מצב.
למשל, נהגים שיש להם עבר "עשיר" של תאונות דרכים, אינם נחשבים ללקוחות "משתלמים" עבור חברות הביטוח ואין רשאיות לסרב לבטחו.
באופן דומה, חברות הביטוח אינן מעוניינות לבטח נהגי אופנועים משום שהסיכון שתתרחש תאונת דרכים הוא גבוה בהרבה מזה של רכב רגיל.
הפול – הביטוח השיורי
תקנות ביטוח רכב מנועי (הסדר ביטוח שיורי ומנגנון לקביעת תעריף), התשס"א – 2001, קבע הסדר לפיו מאגר משותף של כל חברות הביטוח יבטחו באותם מקרים שמשתמשים ברכב מנועי לא השיגו כיסוי ביטוחי באופן ישיר אצל מבטח.
התקנות מרכיבות את מנגנון אופן השתתפותן של חברות הביטוח ("ביטוח משותף") שעוסקות בביטוח חובה במדינת ישראל.
אופן השתתפות חברות הביטוח בביטוח השיורי
סעיף 2 לתקנות קובע שהמבטחים רשאים לייסד תאגיד (באישור המפקח על הביטוח) אשר ינהל את הסדר הביטוח השיורי.
במסגרת התאגיד, החליט החברות על המנגנון אשר יקבע את אופן ההשתתפות של חברה במאגר הביטוח המשותף.
אופן החלוקה הוא בהתאם למספר הפוליסות שכל חברה הנפיקה – כך שהשאיפה היתה ליצור מנגנון דיפרנציאלי לפיו "הגדול יותר, משלם יותר".
מחיר הסיכון הביטוחי
נהג שלא מצא חברת ביטוח שמסכימה לבטח אותו, יאלץ לפנות לפול על מנת שזו תנפיק עבורו פוליסת ביטוח חובה.
החיסרון הוא, שמאחר שמעמדו של אותו נהג הוא נחות מלכתחילה – מחיר הפוליסה הוא גבוה בהרבה מזו של פוליסה רגילה.
מסיבה זו, נהגי אופנועים משלמים סכום גבוה במיוחד עבור פוליסת ביטוח.
אף מעבר לסכום הגבוה, עקב הסיכון הרב בביטוח נהגי אופנועים, מוצע להם לערוך פוליסה עם פיצוי מופחת עבור נזק לא ממוני כדי להוזיל את הפוליסה עוד יותר.
כתבות שפורסמו על משרדנו בנושא ביטוח לאומי
מאמרים נוספים בנושא
מכוח פקודת רכב מנועי, כל נהג מחויב להיות מכוסה בפוליסת ביטוח חובה. ביטוח החובה נועד להבטיח שלא יוותרו נפגעי גוף כתוצאה מתאונות דרכים ללא כיסוי ביטוחי. נפגע גוף מרכב שלנהג בו לא היה כיסוי ביטוחי פוליסת ביטוח החובה מכסה את הנהג שברכב, את הנוסעים בו וכן את הולכי הרגל, רוכבי אופניים או כל אדם אחר […]
אחד התנאים לתבוע פיצויים מחברת ביטוח עבור נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים הוא קבלת אישור משטרתי לנפגעי תאונות דרכים. מדובר באישור פשוט מאוד להשגה. קבלת אישור משטרה לנהגים שנפגעו על נהגים ברכב מנועי מכל סוג שהוא המוכר בחוק, כגון מכונית, אופנוע, אוטובוס, משאית וכדומה שנפגעו בתאונת דרכים לפנות ליחידת אגף התנועה של משטרת ישראל […]
תאונת פגע וברח היא תאונת דרכים שבה הנהג הפוגע ברח מאזור התאונה מבלי לסייע לנפגע ומבלי לגלות את פרטיו. מדובר בתופעה כואבת ונפוצה לפיה מותירים אדם פצוע וכאוב, אפילו בסכנת חיים על מנת לנסות ולהימנע מאימת הדין. לנהג הפוגע שברח מזירת התאונה עלולות להיות השלכות קשות מאוד הן לעניין הדין הפלילי והן לעניין הדין האזרחי. […]
המחוקק הישראלי ביקש להנהיג מדיניות נדיבה כלפי נפגעי גוף בתאונות דרכים – באמצעות עיקרון שקרוי "פיצוי מהיר לכל נפגע". לצורך הגשמת אידיאל זה, פעל המחוקק במספר מישורים, כגון החלת ביטוח חובה לטובת נפגעי גוף מתאונות דרכים, נטרול מרכיב האשמה במקרים של תאונת דרכים ואולי הבולט שמהם הוא הקמת קרן קרנית. קרנית היא חברה מכוח חוק […]
הפרעת הסתגלות (באנגלית: Adjustment Disorder) היא הפרעה פסיכיאטרית כתוצאה מקושי להתמודד עם שינוי משמעותי שארע ללוקה בה. נכים רבים שעברו ממצב תקין למצב של חולי, סובלים מקושי נפשי רב להתמודד עם המציאות החדשה ובפעמים רבות אם ההפרעה מאובחנת, היא עשויה להקנות להם נכות רפואית במסגרת שקלול כלל הליקויים. הפרעת הסתגלות מאובחנת אצל פסיכיאטר באמצעות בדיקה […]
נהגי אופנוע נחשבים לסיכון רב עבור חברות הביטוח, ומסיבה זו אין כיום חברה שמסכימה לבטח אותם למעט התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה ("הפול"). הסיכון בביטוח נהגי אופנוע הוא בשני מישורים: סיכוי גבוה לאירוע תאונת דרכים, בין היתר עקב מבנה האופנוע, יציבותו ותרבות הנהיגה בו סיכוי גבוה לנזק גופני קשה, בין היתר עקב אמצעי […]
התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה ("הפול") בע"מ הוא תאגיד ביטוח שהוקם כמענה להתנגשות שבין פקודת רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל = 1970 לבין היעדר חובתם של תאגידי הביטוח לבטח כל נהג וכל סוג רכב מנועי. ביטוח חובה מול הזכות שלא לבטח על פי פקודת רכב מנועי, כל נהג מחויב לערוך פוליסת ביטוח ("ביטוח […]
סעיף 6ב לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע: "נקבעה על פי כל דין דרגת נכות לנפגע בשל הפגיעה שנגרמה לו באותה תאונת דרכים, לפני שמיעת הראיות בתביעה לפי חוק זה, תחייב קביעה זאת גם לצורך התביעה על פי חוק זה; ואולם בית המשפט יהיה רשאי להתיר לבעל דין בתביעה לפי חוק זה, להביא ראיות לסתור […]
הפרעת דחק פוסט טראומטית, קרויה גם הַלֶּמֶת או הפרעת דחק בתר־חבלתית (באנגלית: Post-Traumatic Stress Disorder או בקיצור PTSD) היא הפרעה פסיכיאטרית אשר נגרמת כתוצאה מאירוע שעלול לסכן את שלמות גופו של הנפגע. הסימפטומים של PTSD משתנים מאדם אדם, הן בסוגם והן בעוצמתם. PTSD בספר הליקויים הפרעת דחק פוסט טראומטית מקנה נכות נפשית ללוקים בה. סעיף […]
ניהול תביעה כנגד חברת ביטוח לאחר תאונת דרכים באופן אשר ימצה את זכויותיו של הנפגע באופן אופטימלי, הוא הליך שעלול להימשך זמן רב. חברות הביטוח מצידן, בעודן נהנות מאיתנות פיננסית כדרך שיגרה, אינן ממהרות לשלם לנפגע את מלוא נזקיו. מבחינתן, מרכיב הזמן הוא קריטי עבור הנפגע וכמעט חסר משמעות עבורן. לשם כך, נוצר מנגנון משפטי […]